Sprawozdanie Erasmus+ w Oslo

Z ogromną przyjemnością przedstawiamy relację naszej Stypendystki, Karoliny, ze spędzonego semestru w ramach Erasmus+ na Oslo Metrepolitan University, z pomocą stypendium Studiuj za Granicą.

Zimowy semestr roku akademickiego 2019/2020 spędziłam w Norwegii, studiując dziennikarstwo na Oslo Metropolitan University. Z perspektywy czasu mogę śmiało powiedzieć, że to pół roku miało ogromny wpływ na moje dzisiejsze życie i przyszłe plany.

Poznałam niesamowitych ludzi, zwiedziłam kawałek świata, a co najważniejsze wiele się nauczyłam. Pobyt na Erasmusie pozwolił mi nabrać pewności siebie oraz zdobyć niepowtarzalne doświadczenia. A cała ta niesamowita przygoda nie byłaby możliwa, gdyby nie stypendium Studiuj za granicą, które umożliwiło mi spokojny pobyt w Oslo.

Nauka w Oslo

Podczas mojej edukacji w Oslo zdecydowałam się na 3 kursy, które uważam za niezwykle przydatne w mojej przyszłej pracy. Nauka na norweskim uniwersytecie kompletnie różni się od tej w Polsce. Podejście wykładowców oraz sposób przeprowadzania zajęć, skonstruowane są w taki sposób, by pokazać nam jak najwięcej praktycznych aspektów.

FACTS AND FICTION

To przedmiot, podczas którego uczyliśmy się o powszechnie występującym problemie fake newsów. W trakcie naszych spotkań omawialiśmy przykłady materiałów oraz newsów zawierających nieprawdziwe informacje. Doświadczenie zebrane podczas spotkań teoretycznych mogliśmy później przećwiczyć w praktyce podczas spotkań z osobami, które w rzeczywistości zajmują się odkrywaniem i weryfikacją nieprawdziwych informacji. Jednym z zadań zaliczeniowych, było wykonanie analizy wybranego przez nas newsa pod względem prawdziwości informacji w nim zawartych. Wykonując to zadanie, kontaktowaliśmy się z mediami, które taką informację podały, z autorami cytowanych wypowiedzi czy z ekspertami w danej dziedzinie, którzy mogliby zaprzeczyć lub potwierdzić prawdziwość zawartych w tekście stwierdzeń.

FOLLOW THE MONEY

To przedmiot, pod którego nazwą, kryje się specjalizacja dziennikarstwa śledczego. Każde zajęcia, które odbyły się w ramach realizacji tego przedmiotu polegały na spotkaniach z dziennikarzami śledczymi, którzy niejednokrotnie brali udział w ujawnianiu tajemnic na skalę światową, organizacjami zajmującymi się nieprawidłowościami finansowymi czy specjalistami w dziedzinie ekonomii. Głównym tematem, wokół którego skupialiśmy uwagę, były nielegalne przepływy pieniędzy oraz raje podatkowe. Podczas tego kursu, poznaliśmy tajniki przeprowadzania śledztwa dziennikarskiego oraz sposoby zbierania informacji.

KURS JĘZYKA NORWESKIEGO

Byłoby strasznie głupim z mojej strony, by nie podjąć próby nauczenia się norweskiego, dlatego kiedy tylko nadarzyła się okazja, zapisałam się półroczny kurs podstawowy. Muszę przyznać, że bardzo podoba mi się ten język i z pewnością będę kontynuować jego naukę.

Życie poza uczelnią

Erasmus to nie tylko nauka, to przede wszystkim niezapomniane wspomnienia, które tworzymy razem z poznanymi ludźmi w nowo odkrytych miejscach. Miałam ogromne szczęście, ponieważ razem ze mną w jednym module w akademiku mieszkali cudowni ludzie, z którymi mam kontakt do dziś. Wspólne obiady stały się naszą tradycją, a wieczory gier ulubioną rozrywką w zimowe dni.

Jestem ogromną fanką podróży, dlatego nie mogłam sobie odmówić zwiedzania Norwegii oraz okolicznych państw. Podczas półrocznego wyjazdu, odwiedziłam Sztokholm, Tallin oraz Helsinki.

Podsumowanie

Nie można ukryć, że Oslo nie należy do najtańszych miast na świecie i koszty utrzymania są wysokie. Jednak dzięki wsparciu Fundacji, mogłam pozwolić sobie na przeżycie tej niezapomnianej przygody. Nie potrafię znaleźć żadnych wad tego wyjazdu, każda chwile tam spędzona pozostanie w mojej pamięci na zawsze. Wyjazd na program Erasmus, to najlepsza decyzja jaką mogłam podjąć i każdemu niezdecydowanemu zdecydowanie polecam.