Nastaw się na rozwój!

Szkolenia i rozwój, kursy i podnoszenie kompetencji… – czy na pewno potrzebne są studentom? Zapraszamy, przeczytajcie, co o tym sądzimy i co dla Was szykujemy!

We współczesnym, zdigitalizowanym świecie ciągłe zmiany to nowe status quo. Około 75 milionów miejsc pracy może zniknąć, gdy praca ludzi zostanie zastąpiona przez systemy informatyczne oraz rozwiniętą automatyzację maszyn – to szacunki World Economic Forum z raportu opublikowanego w 2018 roku. Równocześnie ponad 133 miliony miejsc pracy pochodzić będzie z nowych zawodów. Zmieni się charakter i profil umiejętności, których oczekiwać będzie się od pracowników[1].

Wielu z tych nowych stanowisk i specjalizacji jeszcze nie znamy, ale wiemy jedno – do zmian będziemy musieli przystosowywać się przez całe nasze zawodowe życie.

Long life learning to nasza przyszłość

Nikogo już chyba nie trzeba przekonywać, że aby odnaleźć się na rynku pracy i dobrze  sobie na nim radzić – większość z nas uczyć się będzie przez całe życie. Studia są solidną podstawą i jednym z etapów zdobywania wiedzy i doświadczeń, natomiast szkolenia kompetencji i long life learning to nieodłączna część zawodowej przyszłości większości ludzi.

Zdobywanie dodatkowych kwalifikacji i kompetencji, zwłaszcza tzw. kompetencji przyszłości, takich jak myślenie projektowe, kreatywność, rozwiązywanie złożonych problemów, kompetencje międzykulturowe, współpraca i zarządzanie ludźmi czy umiejętność korzystania z nowych narzędzi cyfrowych i programów[2]– już dziś jest niezbędną aktywnością dla wszystkich, którzy chcą rozwijać się zawodowo. Również dla studentów!

Z pomocą przychodzą szkolenia i kursy, dzięki którym możemy zdobywać mikro-kwalifikacje oraz certyfikaty kompetencji. Na popularności zyskują szkolenia online i platformy do e-learningu, których gwałtowny rozwój obserwujemy od roku. Wiele osób nie wyobraża już sobie powrotu do sal szkoleniowych na cały dzień i wybiera elastyczne formy nauki.

Szkolenia online – czy warto i dlaczego?

Szkolenia online mogą przybierać różne formy, możemy wybierać spośród wielu różnych formatów: webinaria, warsztaty i szkolenia online na żywo, e-szkolenia do realizacji we własnym tempie, blended learning łączący spotkania z ekspertem i grupą szkoleniową z formami e-learningu realizowanymi we własnym tempie. Wszystkie te formy mają swoje zalety i wady.

Najważniejsze plusy?

Przede wszystkim wygoda. Wybieramy dogodny termin i miejsce nauki, nie tracimy czasu ani środków na dojazdy. Uczymy się we własnym tempie, nie rozprasza nas grupa – dzięki temu można lepiej przyswoić wiedzę. Szkolenia często podzielone są na łatwe do zrealizowania w krótkim czasie sekcje, a w przypadku szkoleń na żywo – prowadzone w wybranych godzinach, nie trzeba więc zarywać całego dnia na zrealizowanie wybranego modułu szkoleniowego. Samemu można decydować o tempie i przebiegu nauki.

Czy to ma sens? Tak! Trzeba tylko pamiętać o jednym – ma to sens wtedy, gdy zadbamy o swoją motywację i weźmiemy odpowiedzialność za swój proces uczenia się. Nikt nie będzie nas pilnował, dlatego po naszej stronie pozostaje wygospodarowanie czasu i dobre zarządzanie nim, a także zadbanie o samodyscyplinę oraz o pozbycie się… dystraktorów.

Trochę pomocy na początek…

Zainteresowanym tematem nauki online podrzucamy dwa ciekawe źródła, które mogą być pomocne przy rozpoczynaniu przygody z e-learningiem:

Polecamy również nasze dwa obszerne wpisy, w których opisujemy:

Najważniejsza informacja na koniec!

Nieustająco zapraszamy Was do korzystania z organizowanych przez FEP szkoleń i warsztatów.

W najbliższych dniach ogłosimy kolejne warsztaty, na których zajmiemy się ważną dla większości z nas kwestią: Jak radzić sobie ze stresem? Obserwujcie nasze aktualności, żeby nie przegapić rekrutacji! Warsztaty odbędą się w lipcu. Ale to nie koniec!

Fundacja przygotowuje dla swoich stypendystów i wolontariuszy nową inicjatywę. Poza planowanymi i rozpoczętymi już cyklami warsztatów, jesienią planujemy otwarcie dwóch nowych platform online: platformy szkoleniowej, na której będziecie mogli korzystać z kursów i szkoleń oraz platformy społecznościowej dla studentów związanych z Fundacją – stypendystów i wolontariuszy.

Projekt jest finansowany w ramach Programu „Fundusz pomocowy dla organizacji pozarządowych oraz inicjatyw obywatelskich 2020”, utworzonego przez Polsko-Amerykańską Fundację Wolności, realizowanego przez Fundację Edukacja dla Demokracji.

Śledźcie nas uważnie i wypatrujcie informacji!
Stypendia Pomostowe na FB
Program PROJEKTOR na FB


[1] DELab Uniwersytetu Warszawskiego, „Kompetencje przyszłości”, s. 14

[2] Więcej o kompetencjach przyszłości znajdziesz w raportach DELab Uniwerytetu Warszawskiego i Institue for the Future (patrz: źródła)


Źródła:

Raport „Kompetencje przyszłości. Jak je kształtować w elastycznym ekosystemie edukacyjnym?”,  DELab Uniwersytetu Warszawskiego, https://www.delab.uw.edu.pl/wp-content/uploads/2019/09/Kompetencje_przyszlosci_Raport_DELabUW.pdf, dostęp: 21.06.2021

Raport „Future Work Skills 2020” przygotowany przez Institute for the Future dla Instytutu Badawczego Uniwersytetu w Phoenix i przetłumaczony przez Alogic:
https://alogic.pl/blog/raport-kompetencje-zawodowe-przyszlosci-2020-institute-for-the-future, dostęp: 21.06.2021


Artykuł przygotowała dla Was: Anna Nowak, Specjalistka Public Relations z FEP / Program Stypendiów Pomostowych